Just nu i denna turbulenta tid tror jag att det är ännu viktigare. Att våga stå för något annat än den missunsamhet och hat som drar genom vår värld. Och att våga stå i kraften av vad vänlighet kan ge dig.
Vi kan inte rasera allt det som generationer före oss har byggt upp genom att tro på att ensam är stark. Eller att någon ska vara utan. Utan snarare är det tvärtom. Snällhet och vänlighet som en del av ditt varumärke ÄR en viktig nyckel till både långsiktigt- och hållbart ledarskap.
Och att bygga ett varumärke med engagemang, hjärta och själ handlar om hur vi möter våra kunder, våra samarbetspartners och oss själva. Vänlighet och snällhet är inte bara mjuka värden, de är de allra bästa kompisarna i ditt företagande.
Att vara snäll handlar om att vara trygg i dig själv. Det handlar om att veta ditt värde och kunna stå i den kunskapen. Om du som företagsledare vet din egen kapacitet och sätter tydliga gränser skapar du en sund och stark relation till dina kunder. Snällhet betyder inte att alltid säga ja, utan snarare att våga säga nej när det behövs. Alla uppdrag är inte för dig. Du ska gå mot de sammanhang som du både trivs i och drivs av.
Det handlar även om att vara rak och tydlig för att det hjälper dig och dina kunder att bygga goda relationer. När både du och kunden är överens om de förväntningar som finns på ert samarbete skapar det trygghet och bidrar till en positiv rörelse framåt. Ni vet båda två er gemensamma väg och kan lägga en bättre grund för ett gott samarbete med lyckad utgång.
Att ha ett vänligt varumärke handlar inte bara om hur du bemöter andra, utan lika mycket om hur du bemöter dig själv. Genom att ha kontroll på din budget, din prislista, din målgrupp, dina hinder och din resurser skapar du utrymme för att driva ett företag på ett hållbart och konkurranskraftigt sätt.
Och vi vet idag att vänlighet och snällhet bidrar till starkare lönsamhet. Företag som kommunicerar värme och ärlighet skapar långsiktiga kundrelationer och lojalitet. Vilket är ovärderligt när det är enklare än någonsin att byta leverantör eller varumärke.
Ett exempel är IT-företaget Visionite från Umeå, som har blivit framröstat som Sveriges bästa arbetsplats och är ett av Sveriges snabbast växande IT-konsultbolag. De visar att en vänlig företagskultur leder till både engagemang och ekonomisk framgång. För ett snällt varumärke skapar både förtroende hos kunderna och trygga medarbetare som bidrar till en bättre arbetskultur.
Utmaningen är andras förutfattade meningar
Den största utmaningen med att bygga ett vänligt varumärke är ofta andras syn på vad snällhet innebär. Deras valda sanningar om vad snällhet är. Och att du inte kan vara snäll som företagare. Att det gäller att ha vassa armbågar och vara först eller störst. Många tror att det är att alltid vara tillgänglig eller att sätta sina egna behov åt sidan. Men i verkligheten är det precis tvärtom. Ett starkt och vänligt varumärke bygger på tydlighet, ömsesidig respekt och en ärlig dialog.
Och det allra bästa, vänlighet ger utrymme för misstag och utveckling. För när
vårt varumärke vilar på vänlighet och respekt finns det även plats för att det kan bli fel. Istället för att se misstag som misslyckanden blir de en del av ett lärande och en naturlig del av företagsresan. Genom att bygga en kultur av förståelse skapar vi en mer hållbar arbetsmiljö. Både för oss själva och för våra kunder.
Jag tror stenhårt att ett snällt och vänligt varumärke är en framgångsfaktor. Och att bygga ett vänligt varumärke handlar om att driva mitt företag på ett sätt som skapar goda och långsiktiga relationer. Som blir bättre för oss alla. Och genom att föra in mer vänlighet i affärsvärlden kan vi skapa en mer hållbar framtid. En värld där det finns en bred front av olika människors perspektiv. Och där inkludering och mångfald inte ens är en debattfråga.
Hur tänker du kring ordet vänlighet och snällhet?