Ekonomi väcker ofta känslor. Vissa får energi av siffror och kalkyler. Andra känner motstånd, skam eller förvirring. Men oavsett vilken relation du har till pengar så är det en avgörande del av att driva företag.

Och ett första steg kan vara att ställa sig en enkel men kraftfull fråga: Vad behöver du egentligen ta betalt för att kunna leva på det du gör?

Det handlar inte om att ta ut mest. Utan att ta ut rätt. Att sätta priser är sällan bara en praktisk övning.
Det handlar om självbild, värde och tillit. Att våga stå för det du erbjuder. Och att våga lita på att det har ett värde. Också i kronor.

Det är vanligt att:
jämföra sig med andra
tänka att ”det här kan väl inte vara värt så mycket?”
ta betalt utifrån vad du själv skulle kunna betala, istället för vad kunden faktiskt får

Men priset ska inte spegla din tvekan. Det ska spegla det värde du skapar.

Frågor att fundera på inför hösten:
– Vad behöver du tjäna varje månad för att det ska kännas hållbart?
– Vad kostar det att driva din verksamhet (på riktigt)?
– Vad händer om du höjer priset men också då ser över kvaliteten, upplevelsen eller servicen?
– Vad är det dina kunder egentligen köper? Tid? Lösningar? Förändring? Uppfyllelse av sina drömmar?
– Och viktigast av allt: vad gör ditt erbjudande värt att betala för?

Bild från Järvsö
Kajsa Kromnér fotograferar på Skansen

Hur kan du arbeta med din prissättning?

Att kommunicera pris på ett sätt som känns professionellt och vänligt kan verkligen göra skillnad. Särskilt för dig som möter kunder i kreativa eller relationsbaserade branscher.

Här följer några ödmjuka tips på vad du kan göra för att stärka din prissättning.

1. Ge kunden en känsla av värde innan du visar siffran
Börja med att tydliggöra värdet för kunden istället för själva priset.
Vad förändras för kunden efter att de anlitat dig? Är det klarhet, fler kunder, trygghet, struktur, lugn? 
När du pratar vad kunden FÅR istället för att berätta vad du GÖR, får du en starkare ingång till en affär.

2. Använd “från-pris” om du har skräddarsydda tjänster
Sätt ett tydligt ”från-pris” på din mest efterfrågade tjänst för att ge kunden ett hum över i vilken prisgrupp du agerar. Som också öppnar upp för en dialog mellan er.

3. Gör CTA:n trygg och inbjudande
Skapa en positiv klang i din call-to-action i dina sälj-annonser. Som exempelvis att skriva ”Vill du veta mer? Jag berättar gärna vad som ingår och hur ett upplägg kan se ut utan att du behöver bestämma dig på en gång.”
Eller: ”Nyfiken på om det här är något för dig? Hör av dig så ser vi om det passar. Inga måsten.”

4. Berätta vad priset möjliggör för kunden
Var transparent med vad som ingår.
Gör det tydligt vad kunden erbjuds. Både i tid, format och resultat.

5. Erbjud två till tre olika prisnivåer:
– En startnivå (kortare insats eller digitalt material)
– En mellan-nivå (mest köpta där du vill att kunden ska landa)
– En premium-nivå (för den som vill ha mer tid, mer fördjupning eller individuell anpassning)

När du har priser och prislista klar visar det att du vet ditt värde. Du framgår även som som professionell, vilket gör kunden trygg och då har lättare till ett köpbeslut.

Får jag ödmjukt skicka med en till sak? 

Var självsnäll!
Ta fram papperet där du har skrivit ner allting som du gör bra. Som du är bra på. Som du är.
Jag vill att papperet ska vara fullt med allt det fantastiska som är du, allt som du gör och allt det som du löser åt din kund.
När papperet är fullt sätter du upp det på en plats där det syns. Toppen!
Nu börjar du att träna på att ta betalt för att DU är viktig. Och du behövs.
Allt det som du kommer med. Allt det som du bidrar med. Du är helt enkelt GRYM!!!