Funderar och summerar. Strukturerar och planerar. Ser tillbaka på 2021. Och ser framåt mot 2022.

Frågor ställs i själen. Vad vill du ha mer av och vad vill du ha mindre av?
Smakar på det som känns bra. Och plockar bort det som känns surt.

Som företagare skriver jag ner mina styrkor. Mina svagheter.
Ser mina möjligheter. Och definierar mina hot.

I Amerika kallas det för att göra en SWOT-analys. Här hos mig heter det Ombordstigning.

Men likväl är det verktyg. Som hjäper mig att navigera.
Rätt i livets storm. Mot ett mål.
Det om att göra sånt jag älskar, sånt jag är bra på, sånt jag kan ta betalt för.
Och sånt som gör skillnad.

Som det kallas för i Japan – Ikigai.
Här hos mig. Ja, du vet. Kallar jag det för ombordstigning.

För själen. För kunden. I livet. På det stora hela.
Att kliva rätt. Lätt. Som vinden. Så att bröstet kan ta andetaget. 
Det djupa.
Precis där lungorna får som bäst plats.

Inför årets slut. Vill jag skicka med dig några verktyg. För att navigera mot det snälla. Det som gör dig gott.

Ta ett papper. Eller favoritblock. Sätt dig en stund. På en plats och vid ett tilfälle. Där du vet att du får vara i fred en stund. Och kanske inte badrummet. Gärna en annan plats där det finns utrymme att fokusera. på frågorna:-)

Och ställ dig snällt och ödmjukt dessa frågor.
Om du är företagare, är detta utmärkta frågor att ta med sig in i nästa företagsår.

1. Vad vill du ha mer av?
2. Vad vill du ha mindre av?
3. Vad brinner du för?
4. Vad ger dig glädje?
5. Finns det några hinder för dig att uppnå frågorna ovanför?
6. Om ja, vad kan du göra annorlunda för att nå dit du vill?

Jag blåser varma lyckönskningar åt ditt håll!

 

Bild på varumärkesstrateg Kajsa
Brygga kommunikation
workshop varumärke