Stärk ditt företagsmindset!

Det är mycket som vi företagare ska balansera. Både det som sker i vårt privata och förhålla oss i ekonomier som påverkas. och en värld som förändras. Och i ett samhälle som ständigt förändras, tror jag att det kan vara till hjälp att våga tänka annorlunda. För jag tror på kraften i att se möjligheter utifrån ens egna förmågor. Och att anpassa sig i den marknad som råder och använda sig av det som finns i sin egna verktygslåda.
Här är några av mina insikter under åren som egen företagare. Det kanske är något som kan hjälpa dig om du tvivlar på dig själv just nu.

Det finns bara en marknad!
Om du tänker bort konceptet ”konjunktur” kan du se marknaden som den är. Då har du EN marknad att alltid förhålla dig till. Och därefter anpassa dina erbjudanden och tjänster utifrån den marknaden som råder just nu. Jag tror också stenhårt på att det är viktigt att ha flera ben att stå på i sitt företag. Ju snävare våra tjänster är desto mer sårbara är vi för en skiftande marknad. Om du istället erbjuder flera tjänster kan du också stå stadigare om det är någon av dina tjänster som inte fungerar.

Som det var för mig i pandemin, då kunde jag av naturliga skäl inte ha personliga möten, kurser eller föreläsningar utan fick plocka upp andra kunskaper ur min verktygslåda som grafisk formgivning och kommunikation. Det som är viktigt att tänka på är att nischa sig i respektive erbjudande. En nisch har ett tilltal och ett budskap i marknadskommunikationen. Du kan inte prata om allt som du gör till en och samma kund.

Gör en SWOT-analys
Skriv ner dina styrkor och dina svagheter. Fyll på med dina möjligheter i företaget och klura ut de yttre hot som finns mot din verksamhet.
En swot-analys hjälper dig att parera yttre faktorer och ger dig goda insikter över hur du kan driva ditt företag på ett hållbart och konkurrenskraftigt sätt.

Uthållighet och långsiktigt tänkande
Lågkonjunkturer varar inte för evigt. Även om det kan kännas så. Genom att tänka långsiktigt och sätta upp mål för framtiden kan du träna på din uthållighet. Att hålla i och att ha mod är viktigt. Att tro på att det blir annorlunda. Det gäller att ha tålamod och tillit. Skiftet kommer. Något nytt händer. Och marknaden förändras.

Mod och Styrka!
Visa mod och styrka genom att våga investera i din marknadsföring. Det är nu det gäller att synas. Hur kan du göra? Hur kan du stärka dina digitala skyltfönster? Vem kan du ta kontakt med? Hur kan du bli top of mind hos dina kunder?
Historien har visat att de som satsar under förändrade marknadslägen ofta står starkast och kan snabbare svara upp mot efterfrågan när marknaden vänder.

Ha mångsidighet!
Ha mångsidighet i din marknadsföring. Lägg inte alla dina ägg i samma digitala kanaler eller endast på din hemsida. Du behöver finnas på flera platser för att ge dina kunder chansen att hitta dig. Ditt sälj behöver exponeras i genomsnitt upp till sju gånger, innan kunden tar ett köpbeslut. Så vilka kanaler finns dina kunder?
Ännu viktigare blir det då att omfamna din inre säljare. Hur känner du dig trygg i att sälja? På vilka sätt känner du dig bekväm i att sälja. Vill du ringa, nätverka, jobba med kundvård, arbeta med LinkedIn, hänga på Instagram eller jobba med Google? Om du känner dig trygg i ditt sälj och har bra kunskap över hur du ska sälja minskar din ekonomiska sårbarhet.

Var kreativ!
Använd tuffa tider som en katalysator för kreativitet och utveckling. Tänk utanför boxen. Vad kan du göra annorlunda? Kan det vara dags för den där idéen som du haft i byrålådan länge? Finns det ekonomisk utrymme att lära dig något nytt? Stärka ditt företagande? Det är underbart spännande och givande att boka in tid för utveckling i din egna vd-roll under lite lugnare perioder eller varför inte passa på att ta semester då istället för när det är som mest. Var kreativ med din tid!

Ha koll på din omvärld!
Nu är det dags att hålla koll på din marknad. Vad händer? Hur går det för andra i samma bransch? Håll ett öga på dina kollegor i branschen och din marknad. Genom att förstå din omvärld kan du se nya möjligheter och få bättre chans att se vad som händer runtomkring dig.

Fokus på sånt som blir!
Se alltid möjligheter framför problem. I tider av osäkerhet är det alltför lätt att hela tiden fokusera på det som inte blir, de mail som inte skickas, de marknadsinsatser som inte blir av. Men genom att lägga fokus på sånt som blir leder du dig själv till ett starkare mindset. Och växer av det.
Avsluta varje arbetsdag med att säga tre bra saker som du har gjort i ditt företagande under dagen.

Ditt kundvärde!
Fokusera på att erbjuda ditt värde och dina lösningar till dina kunder snarare än att enbart konkurrera på pris. I osäkra tider är kunder villiga att betala mer för pålitlighet och kvalitet. De tar köpbeslut just utifrån hur trygg de känner sig med att du kan leverera det du säger att du kan göra. En annan sak som kunder också vill mötas av är positivitet.  Alltså ditt mindset. Vad skickar du ut? Skickar du ut att du kan lösa dina kunders problem och att det är just det som du gör allra bäst? Nu mer än någonsin önskar kunden trygghet, erfarenhet och just positivitet. Och tänk vad som händer, om du skulle klura ut vad dina kunder drömmer om och visar att det är just precis det som du gör. Deras drömmar till sanningar. Så, visa det känslomässiga värdet utan att alltid svara upp på vilka problem du löser.

Ha framgångstro!
Det finns åtskilliga studier och forskning som visar samma sak. Vikten av att tro på att det kommer gå bra. Just framgångstro är en avgörande faktor för att lyckas inom exempelvis försäljning. Speciellt i tuffa tider är det viktigt att behålla optimismen och tro på din framgång. Hur kan du peppa dig själv? Finns det bra peppande och inspirerande människor runt dig? Nu mer än någonsin tror jag att det är viktigt att du omger dig med människor som lyfter dig. Som ser vilken stjärna du är. Och visar det. Gå med i snälla nätverk och duka dina supportbord. Ha en tro på framtiden och sprid den tron till andra! Genom att kroka arm och skapa kretslopp av snällhet skapar vi ett bättre företagsklimat för oss alla.

Kliv i dina vd-skor!
Så ja, jag vet att jag säger det kanske irriterande mycket. Det är bara så sant. Ditt mindset spelar en stor roll. Se dig själv som en VD. Att driva ett företag innebär att leda ett företag. Vilket gör dig till en företagsledare. Det är du som bestämmer. Ingen annan kan säga hur du ska leda ditt företag än du själv. Och det är helt okej att ha yrkesstolthet och framgångsglädje. Att klappa sig på axeln, säga att det där gjorde du ju riktigt bra.

Så nu kliver vi alla i vd-skorna. Se på dig själv som någon som gör skillnad för dina kunder. Ha en härligt positiv attityd och en stark tro på din egen förmåga. Och det är klart att det finns skitdagar och stunder när tvivlen är stora, och det kan vara som så att det inte går. Och då är det så. Det finns fortfarande inte något som ska ta dig ur tron på den grymma företagsledaren som du är. Och det fantastiska företaget som du driver.
Så heja dig! Gå ut i världen nu och visa att det går att driva ett företag med engagemang, hjärta och själ!

Jag tror på dig!

(Hör jag ett försiktigt…eller möjligen ett kraftigt lyfta-på-taket-högt-tjohoo nu?)