Har du braindumpat förut?
Det är ett superbra sätt att hantera stress på. Men framförallt är det ett bra sätt för mig att bibehålla en kreativ produktivitet och få struktur i mitt vardagliga företagande.
Och braindump, det är precis vad det låter som. Ett sätt att tömma hjärnans alla bekymmer, idéer, problem eller tankar på ett papper eller i en digital plattform.
Du skriver ner allting som virvlar runt i huvudet utan att filtrera eller redigera det på något sätt.
Det gör att du kan ta allt som pågår i ditt huvud och få ur det i systemet. Och sedan bestämma om eller vad som ska göras av det.
Syftet med braindump är att frigöra ditt sinne från överflödig information och göra det möjligt för dig att organisera dina tankar.
Braindump fungerar som en slags mental rensning.
När du skriver ner dina idéer och tankar ser du ganska tydligt om det är något att agera på. Om det är något som du vill gå vidare med.
Du ser vad som är relevant och vad som är bråttom med.
Det kan också hjälpa dig att minska stress och oro genom att ge dig en bättre överblick av det som upptar din hjärna.
Du kan välja att göra det strukturerat genom att skapa olika kategorier, som arbetsuppgifter, idéer eller bekymmer, eller så kan du helt enkelt skriva ner allt i en obruten ström.
Efter att du har genomfört en braindump kan du gå tillbaka till det du har skrivit och använda det som underlag för att planera, prioritera och organisera dina uppgifter. Det kan vara till hjälp för att skapa att-göra-listor, scheman eller bara för att rensa upp ditt sinne och få klarhet i vad som behöver göras.
För att göra en braindump kan du använda en anteckningsbok, en dator, en mobilapp eller vilket verktyg som helst som passar dig bäst.
Såhär gör jag en braindump!
Jag använder Iphone Appen Anteckningar som synkar med min dator. Det gör att jag kan skriva både på datorn eller i mobilen.
Oftast sätter jag mig på kvällen och skriver ner allt som pågår i huvudet.
Jag slänger sånt som känns irrelevant, diskuterar med maken sånt som berör Familjeliv AB och det som är arbete läggs i Mappen ”Arbete” av sånt som ska göras.
När jag öppnar datorn på morgonen plockar jag sedan ut tre saker av allt som står på listan och blir mitt fokus i första hand.
Är det ideér till ett socialt medieinlägg läggs det i mappen ”Sociala medier”
För att det sedan ska bli verkstad av mina idéer bryter jag också ner det i Handlingar.
Exempelvis:
En braindump-tanke kan vara Ändra på hemsidan.
När den sedan hamnar i anteckningar blir det:
Ändra på hemsidan
- Uppdatera mailadressen
- Skriv ett blogginlägg
- Lägg spam i skräpposten
- Kolla om något plug-ins behöver uppdateras
Då blir det punkter som jag kan pricka av.
För mig är braindump ett effektivt sätt att tömma mitt aktiva sinne. Det hjälper mig att skriva ner alla mina tankar och funderingar.
Det hjälper mig att hantera stress, organisera mina uppgifter och få en bättre överblick över mitt vardagliga företagsliv.
Vill du få hjälp att komma igång med att strukturera ditt företagande, hjälper jag gärna till!
Du når mig snabbast på kajsa@kromner.se
Så fint, inspirerande och viktigt! Den appen är mitt liv 🥰
Åh vad kul att höra! Du arbetar så inspirerande och kreativt!